چگونه از حنجره و صدای خود مراقبت کنیم

 

برای گروهی از مردم و بعضی حرفه ها خصوصا معلمین, نگهداری صدا مسئله بسیار مهم و حائز اهمیتی است. معلمین برای ادامه خوب صحبت کردن باید بهداشت صوتی را رعایت کنند تا صدا و سلامتی خود را حتی بعد از بازنشستگی حفظ کنند. یکی از شایعترین علل خشونت صدا در معلمان ندول ( تورم یا وجود برجستگی) طناب صوتی است که معمولا ناشی از استفاده طولانی مدت, زیاد و نامناسب از حنجره است.

روشهای زیر برای پیشگیری از اختلالات صدا میتواند مفید باشد( کافی است چند تا از آنها را فقط امتحان کنید.):

1- درهنگام صحبت کردن فرم بدنی مناسبی داشته باشید.باید سربالا, رو به عقب باشدتا هوای بیشتری وارد ششها شود.

2- استراحت صوتی: برخی از ساعات روز سکوت کنید و اصلا صحبت نکنید.

3- پرهیز از صاف کردن صدا و سرفه کردن و پاک کردن گلو.

4- اجتناب از داد زدن, بلند صحبت کردن و با عصبانیت حرف زدن و کاهش بلندی صدا.

5-استفاده از دانه میوه به ودم کرده گل ختمی زرد و پنیرک.

6- ماساژ گردن جهت آرامش دادن به تارهای صوتی.

7-مصرف شربت عسل و آبلیمو جهت کاهش گرفتگی صدا و بهبود درد گلو بسیار موثر است.

8- خوردن سیب به دلیل اثر آرام بخش آن بسیار موثر است.

9- حل کردن مقداری نشاسته در آب یا شیر سرد , سپس گرم کردن  ,افزودن مقداری شکر و نوشیدن آن مفید است.

10-جویدن آدامس به دلیل تحریک ترشح بزاق و مرطوب کردن دهان میتواند مفید باشد.

11-صاف کردن سینه بطورمداوم یا سرفه های شدید در دراز مدت به تارهای صوتی آسیب میرساند.ازآن اجتناب کنید.

12-از مصرف دخانیات پرهیز کنید.

13- انجام تمرین آه و خمیازه که باعث می شود تارهای صوتی کاملا ریلکس شود.

14- صحبت کردن باعث خشکی حنجره می شود که باید به وسیله نوشیدن چای و آب حلق را مرطوب کنیم.

15- تنفس از راه دهان علاوه بر صدمه به مری و دندانها و غدد ترشحی بزاق بر کیفیت صدا نیز اثر سوء دارد.

 

/ 0 نظر / 13 بازدید