وبلاگ دبیر علوم اجتماعی
این وبلاگ متعلق به دبیر علوم اجتماعی منطقه یازده تهران می باشد 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

قاجار، قاجاریه یا قاجاریان دودمانی بودند که از حدود سال ۱۱۷۴ تا ۱۳۰۴ بر ایران فرمان راندند. بنیانگذار این سلسله آقامحمدخان است که رسماً در سال ۱۱۷۴ در تهران تاجگذاری کرد و آخرین پادشاه قاجار احمدشاه است که در سال ۱۳۰۴ برکنار شد و رضاشاه پهلوی جای او را گرفت.[۱]

ایران در زمان حکمرانی قاجارها درگیر جنگ‌های متعددی شد و بخش‌های زیادی از خاک خود را به‌ویژه به روسیه از دست داد. دودمان قاجار در تاریخ ایران به بی‌کفایتی مشهور است و در این دوره اقتصاد ایران رو به قهقرا گذاشت.[۲]

خاندان قاجار از خاندان‌های بزرگ ایران است. اعضای این خاندان از نوادگان پسری شاهزادگان قاجار هستند. پس از اجباری شدن نام خانوادگی و شناسنامه در دورهٔ رضا شاه، هرکدام از شاخه های این خانواده نامی انتخاب کردند که اغلب برگرفته از نام یا لقب شاهزاده ای بود که نسب خود را به او می رساندند. اکنون بسیاری از نوادگان قاجار در ایران، جمهوری آذربایجان، اروپا و آمریکا زندگی می کنند.


ادامه مطلب
[ ۱۳٩٢/۱٠/٢۸ ] [ ۱٠:٥٧ ‎ق.ظ ] [ پرتو حبیبی ]

دکتر حسابی می گه :

حاصلضرب " توان " در " ادعا " مقداری ثابت است . هرچه " توان " انسان کمتر باشد " ادعا " ی او بیشتر است و هرچه " توان " انسان بیشتر شود " ادعا " یش کمتر می گردد .

 

[ ۱۳٩٢/۱٠/٢٠ ] [ ٧:۳٤ ‎ق.ظ ] [ پرتو حبیبی ]

مطالعه مفید چگونه حاصل می‌‌شود؟

چکیده: مقدمات و شرایط اولیه لازم برای آغاز مطالعه چیست؟ چگونه می‌‌توان پرورش مناسبی برای آغاز مطالعه یافت؟ برای مطالعه بهتر لازم است پاسخ مناسبی برای این پرسش‌ها بیابید. مقدمات و شرایط اولیه لازم برای آغاز مطالعه چیست؟ آیا تا کنون دقت کرده اید که هر جلسه مطالعه شما چگونه شروع می‌‌شود؟

برای آنکه بتوانید بهتر مطالعه کنید، به نکات زیر توجه نمائید:
1- مکان مطالعه: دانش آموزان در خصوص مکان مطالعه عادتهای متفاوتی دارند. مطالعه در منزل، پارک و کتابخانه عمومی از رایج ترین مکانهای مطالعه محسوب می‌‌شوند. آنچه در این باره باید بدانید این است که محیط و مکان مطالعه علاوه بر داشتن شرایطی چون سکوت و آرامش، باید تا حد امکان ثابت و بدون تنوع باشد.

اگر می‌‌خواهید واقعا با تمرکز مطالعه کنید، باید سعی کنید که خود را به محیط یکنواخت و ثابت عادت بدهید.

بنابراین فضاهای عمومی مانند پارک برای یک مطالعه جدی، مکان مناسبی محسوب نمی شوند. تغییرات مکرر در دکور اتاق و یا مکان نیز - چون مخل تمرکز است - توصیه نمی گردد.

2- هدفمندی مطالعه: هدف مندی در مطالعه یعنی داشتن یک ذهنیت روشن و شفاف درباره اهداف، برنامه‌ها و پیش بینی های لازم. این موضوع را از زوایای مختلف می‌‌توان مورد بحث قرار داد. یک بعد مهم آن به نیات، ایده آل‌ها و انگیزه های شما بر می‌‌گردد. بعد دیگر آن به آرامش ذهنی و نظم رفتاری شما مربوط است. مسئله دیگر این است که چقدر مهارتها و ظرافتهای لازم را در برنامه ریزی و به خصوص پیش بینی تغییرات به خرج دهید. یعنی اگر به دلیلی برنامه شما بهم بخورد چگونه مدیریت زمان می‌‌کنید.

3- آغاز هوشیارانه: هوشیاری یعنی داشتن یک آگاهی ارادی و به عبارت بهتر یعنی بیداری آگاهانه. بسیاری از ما به هنگام مطالعه بیداریم، ولی از هوشیاری لازم برخوردار نیستیم. برای داشتن هوشیاری لازم، وضو بگیرید، نیت کنید، برای یکی دو دقیقه چشمان خود را ببندید و افکارتان را بر روی کاری که می‌‌خواهید انجام دهید متمرکز کنید، مثل اینکه من در این لحظه با آمادگی کامل می‌‌خواهم مطالعه ام را شروع کنم. تمرین خودآگاهی و تقویت هوشیاری، کیفیت آغاز و ادامه را افزایش خواهد داد.

4- تفاوت های فردی: بر خلاف گفته‌ها و تبلیغات بعضی از مراکز، هیچ قانون کلی برای تعیین مقدار زمان لازم مطالعه وجود ندارد. چون افراد مختلف توان و حوصله و هوش متفاوت دارند. بنابراین مهم تر از آنکه ساعات مطالعه خود را افزایش دهیم، این است که از مطالعه مان - هر قدر هم اندک باشد - بهترین و بیشترین استفاده را ببریم. پس به جای مقایسه مقدار ساعات خود با دیگران، از زمانهای مطالعه خود به طور مطلوب استفاده کنید.

5 - برنامه ای برای افزایش ساعات: اگر می‌‌خواهید که ساعات مطالعه خود را افزایش دهید، دقت کنید که نباید عجله کرد. چون هر رفتار در طول زمان به وجود می‌‌آید، تغییر رفتار نیز نیاز به زمان دارد. عجله و دستپاچگی در افزایش زمانهای مطالعه به نتیجه ای غیر از آشفتگی و اضطراب نخواهد انجامید.

6- تعیین خط پایه: مبنای افزایش ساعات مطالعه، ارزیابی وضع فعلی و تعیین خط پایه است. این کار بسیار آسان است و می‌‌تواند توسط خودتان یا یکی از اطرافیان انجام گیرد. برای یک هفته یا ده روز نموداری رسم کنید که محور عمودی آن نشان دهنده دقایق و ساعات و بردار افقی آن نشان دهنده روزها باشد. در پایان روز آخر میانگین ساعات را محاسبه کنید. حال بر اساس توانایی های فردی خود و با یک روند منطقی در ماه اول 60 تا 90 دقیقه و در ماههای بعد به همین ترتیب ساعات بیشتری را به برنامه خود اضافه نمایید.

[ ۱۳٩٢/۱٠/۱۳ ] [ ۱۱:۱۱ ‎ب.ظ ] [ پرتو حبیبی ]

دختران مضطرب تر و هراسناک تر از پسران می باشند. در جریان امتحانات ، دختران بیشتر درس می خوانند ولی پسرها بیشتر نتیجه می گیرند. پسرها در مواقع امتحان آرام هستند، بازی می کنند ؛ سوت می زنند و شب امتحان را اکثراً می خوابند. در حالی که دختران نخوابیده اند و درس خوانده اند، با این حال پسرها موفق ترند . پسرها در جلسه امتحان از روحیه بهتری برخوردارند. بسیاری از دخترها در هنگام امتحان واکنش های فیزیولوژیک و اضطراب  را بیشتر نشان می دهند و دستشان دچار تعریق و یا سرد شدگی شدید می شود.

[ ۱۳٩٢/۱٠/۱۳ ] [ ٦:٤٧ ‎ب.ظ ] [ پرتو حبیبی ]

از آن جایی که خواندن مهارت پیچیده ای است که مانند سایر مهارتها، یادگیری آن در نتیجه تمرین و ممارست به دست می آید، لذا جهت یادگیری مهارت خواندن راهکارهای زیر پیشنهاد می شود که عبارتند از: قرار دادن یک ساعت فوق برنامه در بین ساعات مدرسه یا خارج از ساعات مدرسه جهت تمرین خواندن انواع متون فارسی از قبیل نظم و نثر متون تاریخی، داستان ،مقاله، مجله و ... با استفاده از روش همیاری زیر نظر دبیر مربوط به عنوان قسمتی از درس ادبیات فارسی با محاسبه نمره آن. برای این کار ابتدا گروههای همیار را بر اساس تمام وی‍ژگی هایی که یک گروه همیار باید داشته باشد در کلاس تشکیل می دهیم گروه هایی 3 یا 4 نفره در هر گروه یک دانش آموز قوی، یک دانش آموز ضعیف و یا دو دانش آموز متوسط. هر گروه وظیفه دارد که متن مشخص شده ای را در مدت زمان معینی به صورت روان بخواند.


ادامه مطلب
[ ۱۳٩٢/۱٠/۱۳ ] [ ٦:٠٧ ‎ق.ظ ] [ پرتو حبیبی ]

[ ۱۳٩٢/۱٠/۱۱ ] [ ۱:٢٤ ‎ب.ظ ] [ پرتو حبیبی ]

بارم بندی نوبت اول درس مطالعات اجتماعی پایه هفتم

نمره

ارزشیابی کتبی پایانی

نمره

ارزشیابی مستمر

3

 

 

3

 

 

5/3

 

 

5/3

 

 

5/3

 

 

5/3

فصل اول

 

 

فصل دوم

 

فصل سوم

 

فصل چهارم

 

فصل پنجم 

 

فصل ششم

 

 

 

 

                                   

4

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

4

 

 

3

 

1

1

الف)بحث وگفتگو کردن ، اظهار نظر کردن،بیان ایده ها وافکار،همفکری کردن ،استدلال کردن،طرح سوال،پاسخ به سوالات ، فهرست کردن ، پیشنهاد کردن وفهرست کردن و...

ب) تحقیق:پرس وجو کردن ، مصاحبه کردن، یادداشت برداری، گردآوری اطلاعات ومراجعه به منابع ، تهیه گزارش بازدیدعلمی و...

ج)درست کردن مدل وماکت ،تکمیل وترسیم نقشه ونمدار، آوردن نمونه به کلاس ، طراحی پوستر ،نوشتن متن ، شرکت در فعالیت های اجتماعی نظیر درختکاری ، همکاری باهلال احمر و....

د) آزمون های کتبی وعملکردی 

   ه) خود ارزیابی                       

و) ارزشیابی والدین                                     

 

20

جمع

20

جمع

 


ادامه مطلب
[ ۱۳٩٢/۱٠/۱٠ ] [ ۱:٠۳ ‎ق.ظ ] [ پرتو حبیبی ]

[ ۱۳٩٢/۱٠/٢ ] [ ۱٠:٠۸ ‎ق.ظ ] [ پرتو حبیبی ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

طراح سایت دبیر علوم اجتماعی تهران م 11:
موضوعات وب
 
امکانات وب
p style="text-align: center;">استخاره با قرآن
استخاره با قرآن